Onderwijs met structuur
VSO Daaf Geluk verzorgt het voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs (vmbo (B)/K/T), het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo) en het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo).
- De cursusduur voor een vmbo (B)/K/T opleiding is 4 jaar.
- De cursusduur van de havo is 5 jaar.
- De cursusduur van het vwo is 6 jaar.
Lessen met structuur
Er zit veel structuur in onze lessen, want dat geeft onze leerlingen houvast. Zo is elke les opgebouwd uit deze elementen:
- Terugblik
- Oriëntatie
- Instructie
- Begeleid oefenen
- Controle
- Verwerking
- Afronding
Onze docent zet bij elke les het doel van de les op het bord en kijkt na afloop of dit doel is behaald. Zo controleert de docent in grote mate het leerproces. Voor veel lessen staat er op de elektronische leeromgeving (ELO) een filmpje over de lesstof. Leerlingen kunnen dit voor of na de les bekijken.
Maatwerk
Naast structuur wordt maatwerk geboden. Aan de hand van het ontwikkelingsperspectiefplan wordt hiernaar gehandeld.
Huiswerk maken
Binnen de lessen besteden we veel aandacht aan huiswerk maken. Het ene kind begrijpt instructies eerder dan het andere kind en daar houden we rekening mee. Als dat nodig is, geven we extra uitleg.
Het gemaakte huiswerk bespreken we in de les.
We geven uitleg en behandelen de nieuwe leerstof waarvoor nieuw huiswerk wordt opgegeven. Dat huiswerk maken onze leerlingen voor een groot deel al tijdens de les. Het huiswerk dat een leerling niet in de les af heeft, moet thuis afgemaakt worden. Er zijn ook leeropdrachten en die doen onze leerlingen altijd thuis.
Individueel ontwikkelingsperspectiefplan OPP
Naast de basisondersteuning die we bieden, maken we op de VSO Daaf Geluk voor iedere leerling een individueel ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit OPP sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de leerling. In het OPP staan onder andere de doelen waaraan we werken via een SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) geformuleerde aanpak. Elk individueel ontwikkelingsperspectiefplan komt tot stand in samenwerking met de ouder(s) of verzorger(s) en de leerling en bespreken we minimaal 2 keer per jaar.
Leerlingvolgsysteem
De ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet. Daarbij maken we gebruik van:
- Magister
Magister is een digitaal registratiesysteem. Magister gebruiken we om ontwikkelingen, bijzonderheden en communicatie over leerlingen vast te leggen. Met een inlogcode hebben leerlingen en ouders toegang tot Magister. Leerlingen en ouders kunnen op Magister de volgende informatie raadplegen:- Behaalde resultaten en cijfers
- Aanwezigheid
- Opgegeven huiswerk
- Elektronische LeerOmgeving (ELO). Hierin staan de leeropdrachten.
- Competentielijsten
De competentielijst is een instrument om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen en meet het niveau van 32 vaardigheden. Door de ontwikkeling van een leerling gedurende een schooljaar te volgen weten we op welke gebieden de leerling ondersteuning nodig heeft. De vaardigheden die scoren in de competentielijst zijn:- Zelfbeheersing/impulscontrole
- Planning/organisatie
- Flexibiliteit
- Zelfreflectie
- Emotieregulatie